Lekcje Sztuki prowadzone przez mgr sztuki Annę Marię Karolak. Indywidualne przygotowywanie
do egzaminów na Akademię Sztuk Pięknych i do Liceów Plastycznych.

Odwiedź Galerię Szuki - Karolak Art

Zamieszczam tutaj garść inspirujących sentencji wielkich twórców. Na początek sentencje E. Delacroix, pochodzące z jego „Dzienników”. Do lektury „Dzienników” namawiam przede wszystkim początkujących adeptów sztuki. „Dzienniki” są pamiętnikami twórcy, a przy przy tym znajdziesz tu wiele praktycznych informacji z zakresu technik malarstwa olejnego. Wielce pouczająca lektura. Istotne, że jest to dzieło napisane osobiście przez twórcę, a nie przez krytyka.

Eugène Delacroix, „Dzienniki”

Doświadczenie jest niezbędne do nauczenia się wszystkiego, czego dokonać można swoim instrumentem, ale zwłaszcza do unikania tego, na co nie należy się porywać.

Jest się mistrzem dopiero wtedy, kiedy przykłada się do rzeczy cierpliwość, której wymagają.

Nie należy wszystkiego pokazywać. Wydaje się, że jest to trudniejsze w malarstwie, gdzie umysł przejmuje to tylko, co oczy dostrzegają. Poeta bez trudu poświecą lub pomija milczeniem to, co drugorzędne. Największą sztuką malarza jest zwrócić uwagę na to jedynie, co potrzebne.

Trzeba zawsze trochę zepsuć obraz, żeby go skończyć.

Geniusz to dar potężnej inwencji, dar uogólniania i wyboru.

Tym, co inspiruje pracę geniusza, nie są nowe pomysły, lecz raczej obsesja, że wyjaśnienie nie jest wystarczające.

Nie mówi się nigdy za długo, gdy się mówi to, co powiedzieć trzeba.

Dzieło zrobione dla ludzi znajdzie zawsze ludzi, którzy potrafią je ocenić.


Leonardo da Vinci, „Traktat o malarstwie”

Ci, którzy uprawiają praktykę bez pilności lub – by rzec lepiej – bez nauki, są jak żeglarze wypływający na morze statkiem bez steru i busoli, nie mając nigdy pewności, dokąd się skierują.

Wiadomo, że rozpoznajemy wady raczej w dziełach cudzych niż własnych… gdy malujesz, powinieneś mieć pod ręką płaskie zwierciadło i często oglądać w nim swe dzieło. Jeśli je bowiem ujrzysz w odwróconym odbiciu wyda się jakoby wykonane ręką cudzą i lepiej osądzisz swe błędy.

Dobry malarz musi namalować dwie rzeczy: człowieka oraz istotę jego duszy.

Dobrze jest często wstać i zająć się jakąś rozrywką, bowiem gdy wrócisz, będziesz łatwiej osądzał. Jeśli zaś będziesz ciągle tkwił przy swoim dziele, możesz ulec wielkim pomyłkom.

Dobrze jest również oddalać się tak, aby obraz wydawał się mniejszy i dać się objąć jednym rzutem oka. Lepiej niż z bliska rozpoznać można wówczas brak proporcji członów i dysharmonię kolorów.

Jak żelazo z bezczynności rdzewieje, a woda gnije lub marznie od zimna, tak umysł psuje się bez ćwiczenia.

Ludzie wyższych talentów pracują, mimo że pozornie nic nie robią.

Malarz, który nie ma wątpliwości, osiągnie niewiele.

Artysta nie osiąga nic wybitnego, jeśli nie wątpi w siebie i czasem się nie zawaha.

Kto mało myśli, błądzi wiele.

Trzeba kontemplować i dużo myśleć. Kto mało myśli, ten dużo traci.

Gdy już posmakowałeś lotu, zawsze będziesz chodzić po ziemi z oczami utkwionymi w niebo, bo tam właśnie byłeś i tam zawsze będziesz pragnął powrócić.

Gdzie więcej uczucia, tam większe męczeństwo.

Nie cofa się ten, kto związał się z gwiazdami.

Przeszkoda mnie nie zegnie.

Nie ma większego ni mniejszego władztwa, niż władztwo nad sobą samym.

Rodzi się próżnia tam, gdzie umiera nadzieja.

Siła rodzi się z przymusu, a umiera z wolności.

Obraz nie płodzi niezliczonego potomstwa jak drukowana książka. Tylko on jest niepowtarzalny i nie rodzi dzieci kropla w kroplę podobnych do siebie. Dzięki tej wyjątkowości jest doskonalszy od powielanych wszędzie.

Prostota jest szczytem wyrafinowania.

Zły uczeń, który nie przewyższa swego mistrza. 🙂


Michał Anioł

Geniusz to wieczna cierpliwość.

Największym niebezpieczeństwem dla większości z nas nie jest to, że mierzymy za wysoko i nie osiągamy celu, ale to że mierzymy za nisko i cel osiągamy.

To, co się w największym wysiłku tworzy, winno wyglądać tak, jakby powstało szybko, prawie bez wysiłku, z zupełną łatwością, na przekór prawdzie.

Nad stracony czas nic bardziej nie boli.


Théodore Géricault

To, co stawia opór geniuszowi, denerwuje go i podsyca w nim tę podniecającą gorączkę, która wszystko pokonuje i rodzi arcydzieła.


Renoir

Gdy maluję, chcę być jak zwierzę.

Malarze (najdawniejsi) dysponowali wspólnymi umiejętnościami. Tymi umiejętnościami, których my nigdy nie dobywamy w całości, albowiem nikt ich nas nie potrafi nauczyć od czasu, gdy oderwaliśmy się od tradycji.


Mam nadzieję, że „cytaty inspirujące” na Ciebie podziałały 🙂 Pamiętaj: aby wykształcić artystycznie dojrzały styl, należy rozpocząć naukę od podstaw, czyli od rysunku anatomicznego człowieka. Gdy opanujesz umiejętności świetnego rysunku realistycznego, ocenisz, czy czujesz się realistą czy jednak wolisz abstrakcję. Zdobycie solidnego warsztatu, da Ci komfort wyboru drogi dla Twego dalszego artystycznego rozwoju. Nie może być tak, że będziesz robił coś, bo nie umiesz robić niczego innego, bo masz braki i je musisz tuszować. Wiedz, że nawet Picasso malował świetnie realistycznie. Wykonał szereg realistycznych portretów zanim „przeszedł” na abstrakcję. Dąż do tego, by stać się profesjonalnym twórcą. Wszechstronnym, świadomym swych możliwości jak i ograniczeń.

@