Przygotuję Cię do egzaminów na Akademię Sztuk Pięknych lub do egzaminów do Liceum Plastycznego. Taka nauka będzie ściśle ukierunkowana – by egzaminy zdać. Jeśli chodzi o ASP, i to w Warszawie, przygotowuję uczniów zwłaszcza do egzaminów na Wydział Grafiki, Wydział Malarstwa oraz na Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki.

Tryb nauczania zależeć będzie od poziomu Twoich umiejętności. Jeśli do tej pory byłeś samoukiem, ale masz już pewne doświadczenie w rysunku i malarstwie, skupię się na udzielaniu Ci korekt, nakierunkuję Cię na tematy rysunkowe i malarskie, które do egzaminów musisz mieć przećwiczone, generalnie rozwiniesz przy mnie swe umiejętności. Wybierzemy oczywiście prace do teczki. Możesz też rysować w mojej pracowni, szczegóły do omówienia.

Możesz być osobą, która marzy o studiach artystycznych, ale nie ma żadnego doświadczenia w pracy twórczej i jest kompletnie zielona w temacie egzaminów. Wtedy konieczne jest podjęcie ukierunkowanej, wytężonej nauki rysunku i malarstwa od zera. By egzaminy na ASP zdać, musisz na egzaminie narysować studium postaci z natury w formacie brystolu 100 x 70 cm w ciągu 4 godzin oraz, również w ciągu 4 godzin, musisz namalować martwą naturę. Zanim jednak dopuszczony zostaniesz do egzaminów, przedstawić musisz teczkę z pracami, która musi być solidną kolekcją Twoich prac, standardowo w formacie 100 x 70 cm. Na tym egzaminie „wstępnym”, czyli na „teczkach” najwięcej osób odpada, to tu jest największy odsiew. Prace w teczce muszą być na prawdę dobre, wyróżniające się, by ta teczka „przeszła”, byś był dopuszczony do egzaminów.

Podejmiesz u mnie intensywną naukę. Szkolił będziesz następujące umiejętności: wykonywanie małych szkiców postaci oraz dopracowanych studiów postaci z natury w formacie 100 x 70 cm – ołówkiem lub węglem oraz studiów martwej natury – ołówek, węgiel, farby.

Na ASP generalnie panuje ”estetyka brzydoty”, którą jeśli już zostanie się studentem, zaczyna się bardzo cenić (to ów klimat Akademii!). Stąd sporym wyzwaniem na egzaminach jest nie tyle studium postaci do wykonania, ile martwa natura. Na egzaminie będziesz musiał sprostać np. tematowi: na brudnej drewnianej skrzynce leżą byle jak rzucone: jaskrawo pomarańczowy kask budowlańca, kapcie woźnej z przedszkola i szczotka z trzonkiem w cytrynowym kolorze, a przy tym zero tkaniny. Z tak trudnego tematu musisz stworzyć udany obraz, który będzie wymowny, który będzie miał w sobie „to coś”, abyś pokonał konkurencję, abyś zdał egzamin.

W teczce muszą znaleźć się szkice postaci (np. w formacie A4 nalepione na duży arkusz), wypracowane studia postaci z natury głównie w formacie standardowym 100 x 70 cm, oraz martwe natury. Muszą to być prace rysunkowe i malarskie. Twórczość tzw. „własna” (np. jakieś prace fantasy, dekoracyjne czy inne) to marginalna część koniecznej zawartości teczki. Dopóki nie zostaniesz studentem, prywatne zainteresowania tematyczne w sztuce musisz niestety odłożyć na bok.

Będzie konieczna Twoja intensywna praca, byś stworzył dobrą kolekcję prac do teczki, bym przygotowała Cię dobrze do egzaminów. Zaczniemy od absolutnych początków: na kartkach A4 rysunkowych studiów dłoni i stóp, Twoich. Gdy opanujesz umiejętności ich poprawnego szkicowania i bardziej wypracowanego rysowania, wtedy swobodnie już podejmiesz bardziej złożone tematy, jak rysunkowe studia całej postaci, ponieważ oko i rękę będziesz miał już wyćwiczone. Wtedy dodatkowo oprócz nauki anatomii całej postaci, dojdzie nauka kompozycji. Naukę kompozycji będziemy też prowadzili na martwych naturach.

Przy zdawaniu na ASP, zasada jest taka: zdaje się do oporu. Niejeden obecny profesor dostał się dopiero za 6 razem 🙂 Zdawaj sobie z tej kwestii sprawę. Dążyli będziemy do tego, by maksymalnie rozwinąć Twe umiejętności, ale do tego potrzebna będzie Twoja intensywna praca, bo chyba chcesz dostać się na ASP jak najszybciej, prawda?

Ponadto, jak najwcześniej rozpocząć powinieneś naukę historii sztuki do egzaminu, żeby ta nauka teorii nie skomasowała się dramatycznie przed samymi egzaminami praktycznymi, gdy Twoja teczka z pracami szczęśliwie przejdzie. W praktyczne lekcje z rysunku i malarstwa wprowadzam podstawy wiedzy z historii sztuki.